Marketingtips

Etiquette Social Media Regels

Ellebogen van tafel!

Communiceren via sociale media heeft soms wat weg van een gastronomisch diner: er zijn heel wat verschillende etiquette regels te volgen.

En niemand die weet of het wel echt nodig is om al die regeltjes te volgen…

Daarom krijgen we heel wat vragen rond social media:

  • Wat zet ik daar op?
  • Hoe moet ik me gedragen op Facebook?
  • Hoe dikwijls moet ik iets posten op LinkedIn?
  • Wanneer post ik het beste? 
  • Wat moet ik doen bij negatieve berichten?

En eigenlijk gaan die vragen allemaal over hetzelfde:

Hoe gedraag ik me op social media?

Social media zijn relatief nieuw en zeker vanuit een bedrijfscontext kan het vrij intimiderend zijn om te communiceren via een medium waarmee je niet vertrouwd bent. Je kan het vergelijken met voor het eerst naar een netwerkevent gaan. Daar zijn ook heel wat (ongeschreven) gedragsregels.

En eigenlijk is dat net hoe je social media ook moet bekijken: als een context, een ruimte waar we op een bepaalde manier mee omgaan. Als mensen, bedrijven, merken die regels overschrijden krijg je een bijna onmiddellijke reactie van de “community”. We gaan je niet vervelen met de ettelijke voorbeelden daarvan… Google maar eens op “social media fails” en je vindt de ene opsomming na de andere!

Het allerbelangrijkste is eigenlijk heel evident:

Social media is in de eerste plaats… social!

Wees jezelf, oprecht, authentiek en het komt allemaal wel goed 🙂

Het is eigenlijk heel simpel. Als je met klanten praat, met collega’s of zakenrelaties, denk je ook niet zo hard na over wat je gaat vertellen. Het mag gerust wat spontaner.

Een Facebook post hoeft ook niet elke keer wereldschokkend te zijn. Het zijn vaak de alledaagse dingen (en zeker die waar je zelf heel trots op bent) die veel likes opleveren. En of het verzamelen van ‘likes’ een doel is? Daar hebben we het een andere keer over.

Meer lezen over etiquette op Facebook en LinkedIn?

LinkedIn Etiquette gids – do’s en don’ts
Facebook Etiquette mistakes

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie