Marketingtips

Je hebt al die moeite gedaan om volgers te krijgen op je Facebook pagina.

En wat blijkt?

Je berichten worden amper bekeken, het aantal likes en reacties daalt.

Is al die moeite nu voor niets geweest?

De plaats in het nieuwsoverzicht is beperkt en Facebook wil dat mensen hun kanaal zoveel mogelijk blijven gebruiken. Resultaat? Minder (reclame)posts van pagina’s, meer posts van vrienden en familie met wie je veel interactie hebt.

Hoe je jouw doelpubliek (opnieuw) kan bereiken op Facebook

Sponsored posts

Je hebt wellicht al tal van Facebook meldingen gezien om een van je posts te sponsoren. Het lijkt vrij simpel. Gewoon op die button klikken en klaar.

Het lijkt verleidelijk om op deze manier al je posts te gaan promoten. Belangrijk is echter om eerst je doelen en verwachtingen te bepalen. Je zal dus eerst een strategie moeten bedenken als je ook goede resultaten wil behalen.

Als je gesponsorde content aanmaakt, dan moet je eerst overwegen wie je wil bereiken met deze content. Wil je volgers bereiken? Of ook hun vrienden? Of een compleet nieuwe doelgroep?

Gesponsorde content wordt weergegeven in het nieuwsoverzicht tussen andere posts van vrienden en familie. Vermijd dus reclameboodschappen en zorg ervoor dat je doelpubliek op je bericht wil reageren. Op die manier is de kans groot dat ze opnieuw je gewone berichten te zien gaan krijgen. We raden aan om enkel de posts die het goed doen qua interactie te promoten via deze manier.

Hou er rekening mee dat Sponsored posts erg hard verschillen van Facebook Advertenties. Het is belangrijk om het verschil te kennen tussen de twee.

 

Facebook Advertenties

De mogelijkheden van Advertenties zijn een stuk uitgebreider dan Sponsored Posts. Advertenties maak je aan met Facebook Advertentiebeheer. Aan te raden valt om deze te gebruiken als je nieuwe doelgroepen wil bereiken op Facebook.

Een kleine greep uit de meest belangrijke mogelijkheden:

  • Bereik nieuwe doelgroepen op basis van interesses, opleiding en functies
  • Richt advertenties naar bezoekers van je website, personen op een e-maillijst of personen die een interactie aangingen met je advertenties
  • Kies de plaatsing van je advertenties: gaande van Instagram, Messenger tot zelfs Tinder
  • Maak verschillende soorten advertenties: fotocarrousel, mobile experience, volgers voor je pagina, evenementenreacties, …
  • Test je advertentie met A/B testing op basis van doelgroep, advertentie, plaatsing of inhoud
  • Gebruik geavanceerde budget- en biedsystemen

Heb je al een eerste ervaring met Sponsored Posts? En wil je graag aan de slag met Facebook Advertising?

Kom dan zeker naar onze praktijkgerichte workshop Facebook Advertising Masterclass op 03 oktober in Paal/Beringen.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?