Marketingtips

Offline marketing

Veel ondernemers en marketeers zijn nu fel gericht op online marketing. Dat is natuurlijk super en bovendien erg meetbaar. Maar toch blijft offline marketing ook belangrijk. We leggen graag uit waarom.

Het beste van beide werelden

De keuze van marketingkanalen is enorm. Vele bedrijven weten vandaag niet waar ze moeten op inzetten. On- of offline? Of alletwee? En kan je oude en nieuwe marketingmethoden met elkaar vermengen? Het antwoord is ja!

Online marketing is effectief op haar manier. Je kan heel gericht targetten en bijsturen op basis van allerlei data. Nochtans levert dit in realiteit niet altijd het gewenste resultaat op.

Wat is dan nog de meerwaarde van offline marketing, hoor ik je denken? Het online publiek is ‘kleiner’, waardoor je niet iedereen bereikt die je wel zou willen. Daarnaast sla je interessante doelgroepen over. Een goede manier om dit op te lossen is door óók een offline campagne op te zetten.

Creëer extra contactmomenten met offline marketing

Bovendien zorgen offline activiteiten voor een extra contactmoment. Hierdoor gaan mensen makkelijker contact met je opnemen.

Een concreet voorbeeld:

  • U en ik gaat workshops organiseren.
  • We maken informatieve brochures in combinatie met leuke visitekaartjes.
  • Vervolgens delen we die op allerlei ondernemer- events, nieuwjaarsrecepties en seminars.
  • Tegelijkertijd verwijzen we de lezer door naar het online inschrijvingsformulier op onze website.
  • Dus de kans is groot dat we nu ook mensen aanspreken die we via onze online kanalen niet bereiken.
  • Wanneer men het visitekaartje of de brochure terugziet heb je een extra contactmoment. Je klanten worden opnieuw getriggerd om contact met je op te nemen.

Interesse in een marketing workshop (waarom marketing, hoe en welke kanalen inzetten)? Blijf hier op de hoogte van onze nieuwe data!

Zorg voor interactie tussen offline en online

Tot slot is het belangrijk dat je interactie creëert tussen je offline- en online aanwezigheid.

Hieronder enkele praktische voorbeelden:

  • Je organiseert een online wedstrijd met een ticket voor een (offline) event of opleiding.
  • Praat met je klanten en vraag feedback. Vervolgens kan je die gebruiken in je online communicatie én strategie.
  • Als fotograaf kan je op je visitekaartje verwijzen naar je instagram account.
  • In een folder verwijzen naar je facebookpagina of website.
  • In een restaurant bij de rekening een kaartje geven waarbij je vraagt om een review na te laten op tripadvisor.

Ben je mee? Super! Zo niet, vraag het ons! Nu is tijd om relevante offline-kanalen te kiezen. Welke dat zijn lees je in onze volgende tip (die komt er volgende week dinsdag weer aan)!

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?

Boek nu een gratis klankbordsessieOverleg 20 min met onze marketingexperte

Krijg feedback én inspiratie via een videocall.

Jij beslist wat er aan bod komt: een geplande campagne, een nieuwe strategie, een innovatief idee om je product of dienst in de markt te zetten of wil je feedback op een lopende actie?

Gebruik deze periode om werk te maken van je marketingstrategie. Het moment om even te ontsnappen aan de dagdagelijkse drukte om hier uitgebreid over na te denken.

Boek nu jouw online klankbordsessie