Marketingtips

verschil marketingbureau communicatiebureau

Een webbureau ontwikkelt websites. Een grafisch bureau maakt creatieve ontwerpen.  En een bureau gespecialiseerd in copywriting schrijft wervende teksten. Het is voor iedereen duidelijk wat deze bureaus doen want, ze voeren concrete opdrachten uit. Dit maakt het voor ondernemers moeilijk om de juiste partij te kiezen in een wirwar van bureaus die tal van diensten aanbieden.

Zoek je een architect, een coördinator of een aannemer voor je nieuwe project of campagne? Zoek je iemand die strategisch met je meedenkt, een plan opstelt en de werken mee opvolgt? Met het antwoord op deze vraag zal je de juiste keuze kunnen maken.

Marketeers zijn de architecten in dit verhaal

Een architect ontwerpt, coördineert en is de bouwheer altijd een stapje voor. Samengevat: een architect is een onmisbare schakel om een project tot een goed einde te brengen. Wel, een marketingbureau is in principe vergelijkbaar met een architect.  

Op basis van jouw inbreng krijg je strategisch advies én een plan voor zowel korte als lange termijn. De specialisatie van een marketingbureau is dan ook marketingadvies geven. En hier wordt altijd rekening gehouden met het brede spectrum van je bedrijfspositionering, gaande van identiteit, doelgroepen, concurrentie, prijszetting tot promotie en communicatie.

Een marketingbureau beperkt  zich dus niet tot alleen reclame. Het gaat dieper in op het feit hoe je bedrijf zich strategisch en tactisch in de markt kan plaatsen. Net zoals een architect een bouwproject kan coördineren en afleveren, is het mogelijk dat een marketingbureau jouw marketingplan verder  opvolgt en vormgeeft. Gespecialiseerde communicatieopdrachten worden uitbesteed aan niche bureaus zoals een fotograaf, webdesigners en copywriters.

Het grote voordeel is dat je één aanspreekpunt hebt die vanuit je strategie de opdrachten aanstuurt en opvolgt met een beter resultaat tot gevolg.

Communicatiebureaus gaan hand in hand met een marketingmanager

Een communicatiebureau daarentegen is gespecialiseerd in diensten die met communicatie te maken hebben zoals reclame, webdesign, fotografie en copywriting. Het voordeel is dat ze binnenshuis volledige promotiecampagnes kunnen vormgeven.

Dit is de perfecte combinatie als je al over een goede marketingmanager en marketingstrategie beschikt. Wil je als marketingmanager een nieuwe promotiecampagne lanceren en het communicatiebureau zelf aansturen en briefings geven? Dan is dit een goede match.

Je kan het vergelijken zoals een aannemer het best presteert bij een goed plan van een architect. Zo haal je het meeste uit een communicatiebureau als je een goede marketingstrategie en -plan hebt.

Wat is het beste voor jou?

Weet je precies wat je wil, welke soort campagnes je wil uitvoeren en naar welke doelgroep? Heb je daarnaast iemand in huis om alle marketing aan te sturen en op te volgen? Ga dan te rade bij een communicatie- of niche bureau.

Ben je vooral bezig met sales- en bedrijfsvoering om je klanten zo goed mogelijk te helpen? Of heb je niemand in huis met de nodige kennis om je marketing aan te sturen en op te volgen? Dan is een marketingbureau de beste oplossing voor je bedrijf.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken