Marketingtips

Unique selling proposition

USP of Unique Selling Propostion doet misschien een belletje rinkelen? Het gaat over het “onderscheidend vermogen” van een product, dienst of bedrijf. Met andere woorden: Wat is de sterkte van jouw bedrijf? Wat maakt jullie uniek?

Vooraleer je begint te zoeken naar jouw USP…

Volgens sommige marketeers is USP achterhaald.

Tegenstanders geven aan dat veel USP’s allesbehalve uniek zijn: “De beste prijs” of “De beste kwaliteit” klinkt natuurlijk niet echt vernieuwend.

Bovendien zijn ze te kopiëren en de kans is groot dat er zelfs al een concurrent is, die even goedkope, kwaliteitsvolle producten aflevert dan jij.

Wil je echt een unieke USP vinden? Stop dan met je bedrijf te analyseren.

Draai het om en maak het concreet.

Denk bijvoorbeeld aan de laatste klant die voor je bedrijf koos.

De klant waarvan je zegt: “Zo wil ik er wel 100 of 1000!”

Wat was de reden dat die persoon (keuzes zijn altijd persoonlijk!) voor jouw bedrijf koos?

Maak je er ook niet te makkelijk vanaf. Kijk er heel kritisch naar.

Je moet weten waar je bedrijf voor staat.

Of je het nu USP, sterktes, merkidentiteit of branding noemt… Waarom zouden klanten voor jou moeten kiezen en niet voor een concurrent?

Moeilijk? Dan zit je waarschijnlijk op de goede weg 🙂

Het is een essentieel element van je marketingstrategie. Het vormt de basis voor unieke en echte marketing en communicatie.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was dit artikel interessant?

Gratis E-book: Hoe je website gebruiksvriendelijk maken?Ontvang handige tips om je website te verbeteren

✓ Ontdek hoe je schrijft voor webpagina’s
✓  Leer hoe je bezoekers aanzet tot actie
✓  Gebruik psychologische overtuigingstechnieken