Marketingtips

Customer Journey - Volg de reis die je klanten maken naar een aankoop!

Je hebt het wellicht al een keer gelezen of horen vallen, de Customer Journey. Maar weet je ook wat het betekent en welke rol jij als bedrijf hierin kan spelen?

De weg die je klant volgt tot een aankoop of bestelling

De ‘customer journey’ is de reis (journey) die een klant (customer) aflegt vooraleer hij of zij een aankoop doet of een bestelling plaatst. Dit traject is in de loop der tijd fel geëvolueerd.

“Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?”

Hierdoor kan je inzicht krijgen in de knelpunten en afhakers binnen dat proces. De beroemde slagzin van Paul Jambers past hier perfect in het plaatje. Waarom gaat men op zoek naar bepaalde producten of diensten, hoe doen ze dat (nu) en hoe kunnen we de doelgroep achterhalen.

Een voorbeeld in een winterjasje

Het is bijna winter en je hebt voornemens genomen om te leren skiën. Volgende maand vertrek je naar Oostenrijk en je hebt een skipak nodig. Het eerste wat je dan doet, en dus ook wat je klanten gaan doen, is op zoek gaan naar informatie. Dat kan via internet, magazines, social media, enzovoort.

Stel jezelf de vraag, hoe jij alvast in deze fase, met jouw bedrijf hier goed kan uitkomen. Je kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je bovenaan op Google verschijnt en men verschillende reviews kan lezen over je producten of diensten. Eens de klant zelf een heleboel onderzoek heeft gedaan naar het skipak, gaat hij of zij diverse alternatieven naast elkaar leggen om een beslissing te maken.

Vervolgens is het belangrijk dat het aankoopproces goed, snel en makkelijk verloopt. Dat kan gaan over het bezoek aan jouw winkel of een online aankoop. Als er veel problemen ontstaan in bijvoorbeeld een online bestelproces kan de klant afhaken. Daarnaast wekt onvriendelijk personeel ook een negatief gevoel op. De aankoop of bestelling is geplaatst, mooi! Maar daar stopt het niet.

Wie een goede nazorg en continue service biedt, creëert vertrouwen en klantenbinding. Vandaag deelt de klant over zijn of haar ervaringen met bedrijven, diensten en producten. Denk aan Facebook of LinkedIn. Ook hier dien je aanwezig te zijn om te blijven inspireren. Ook nieuwsbrieven, blogs en leuke video’s zijn goede middelen om contact te houden met je doelgroep.

Als wij jou kunnen helpen doorheen deze strategische reis mag je altijd contact opnemen.

U en ik geeft onafhankelijk marketing advies aan KMO’s en biedt ondersteuning bij de coördinatie en uitvoering van marketingtaken. Volg onze wekelijkse updates op Facebook en LinkedIn. Of ontvang maandelijks een overzicht van de laatste marketingtips per e-mail.

Was this post helpful?